Wprowadzenie
·
otwarcie granic wewnętrznych dla
swobodnego przepływu towarów, usług, kapitałów i osób (przy różnicach pomiędzy
normami i przepisami narodowymi)
·
standaryzacja kryteriów bezpieczeństwa osób,
podmiotów gospodarczych i środowiska w państwach Unii rynku (Nowe Podejście)
·
dyrektywy i system nadzoru rynku towarów
wprowadzanych na rynek oraz znajdujących się na rynku (Globalne Podejście)
• Dyrektywy UE (Nowe
Podejście) są specyficznymi aktami prawnymi Unii Europejskiej, mającymi
szczególny charakter w ponadnarodowym porządku prawnym, których celem jest
osiągnięcie zamierzonego celu/rezultatu w zakresie bezpieczeństwa na obszarze
unijnym (Dz.U.02.166.1360).
• Nadzór rynku (Globalne
Podejście) jest uzupełnieniem Nowego Podejścia poprzez ujednolicenie procedur
oceny zgodności wyrobów z dyrektywami, wprowadzone w 1989 roku jako Globalne
Podejście
·
zespół sprzężonych części lub
elementów składowych, z których przynajmniej jeden jest ruchomy, wraz z
odpowiednimi elementami uruchamiającymi, obwodami sterowania, zasilania,
połączonych wspólnie w celu określonego zastosowania, w szczególności do
przetwarzania, obróbki, przemieszczania lub pakowania materiałów;
zespół maszyn, które w celu osiągnięcia wspólnego efektu końcowego zostały zestawione i są sterowane w taki sposób, aby działały jako zintegrowana całość;
·
wymienne wyposażenie
modyfikujące funkcje maszyny, które jest wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem
do zamontowania przez operatora do maszyny lub szeregu różnych maszyn albo do
ciągnika, o ile wyposażenie to nie stanowi części zamiennej lub narzędzia;
Element bezpieczeństwa
·
element nie będący wyposażeniem wymiennym, który
producent lub jego upoważniony przedstawiciel umieszcza na rynku w celu realizacji
funkcji bezpieczeństwa podczas użytkowania i którego uszkodzenie lub
nieprawidłowe funkcjonowanie zagraża bezpieczeństwu lub zdrowiu osób narażonych
Wprowadzeniem do obrotu jest pierwsza sprzedaż nowej maszyny na obszarze Unii.
Maszyna spełniająca wymagania
dyrektyw, którym podlega, musi posiadać deklarację zgodności oraz być
oznakowana znakiem CE. Maszyna taka ma prawo być wprowadzona do obrotu
na całym obszarze Unii Europejskiej.
Maszyny znajdujące się na obszarze
Unii przed wprowadzeniem dyrektyw uznaje się za wprowadzone do obrotu i
nie wymagają deklaracji zgodności.
Maszynę może wprowadzić do
obrotu:
·
producent mający
siedzibę na obszarze UE lub poza tym obszarem
·
przedstawiciel producenta ustanowiony na obszarze Unii
Producentem w rozumieniu dyrektyw Nowego Podejścia jest osoba prawna lub fizyczna, wprowadzająca maszynę do obrotu na obszarze Unii Europejskiej.
Producentem może być zatem osoba,
której udział w produkcji maszyny jest znikomy i może np. polegać jedynie na
zamocowaniu tabliczki znamionowej maszyny.
Każdy producent, także mający siedzibę poza obszarem Unii Europejskiej, może ustanowić na terenie Unii upoważnionego przedstawiciela w zakresie spełniania wymagań wynikających z dyrektyw.
Producent może upoważnić w tym
zakresie osobę prawną lub fizyczną, mającą siedzibę na obszarze Unii
Europejskiej.
Importerem jest osoba fizyczna lub prawna,
mająca siedzibę na obszarze Unii Europejskiej, wprowadzająca maszynę znajdującą
się poza obszarem Unii Europejskiej do obrotu na obszar Unii.
Jeżeli importowana maszyna nie posiada
deklaracji zgodności, a producent nie ustanowił swojego upoważnionego
przedstawiciela, wszystkie obowiązki producenta
zakresie wymagań dyrektyw przejmuje importer.
Deklaracja zgodności jest
dokumentem potwierdzającym zgodność wyrobu wprowadzanego do obrotu z
zasadniczymi wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
określonymi w mających zastosowanie dyrektywach.
Wystawienie deklaracji
zgodności uprawnia producenta
lub jego upoważnionego przedstawiciela
do umieszczenia na wyrobie znaku CE:
Zakres analizy
zagrożeń i szacowania ryzyka
Algorytm procedury
Zawartość
deklaracji zgodności z dyrektywami UE
·
nazwę i adres producenta lub jego upoważnionego
przedstawiciela;
·
opis maszyny – nazwę firmową maszyny, typ, numer
fabryczny
(jeżeli został nadany);
·
wyszczególnienie aktów prawnych, których wymagania
spełnia maszyna;
·
informacje opcjonalne, zamieszczane jeżeli mają
zastosowanie
- nazwę i adres jednostki notyfikowanej
oraz numer certyfikatu badania
typu,
- nazwę i
adres jednostki notyfikowanej, do której przesłano dokumentację związaną z
deklaracją zgodności;
·
nazwę i adres jednostki notyfikowanej, która
przeprowadziła
sprawdzenie prawidłowości
zastosowania norm zharmonizowanych
i wystawiła certyfikat
odpowiedniości dokumentacji technicznej
maszyny;
·
wykaz zastosowanych norm zharmonizowanych;
·
wykaz pozostałych zastosowanych norm i przepisów;
·
imię i
nazwisko osoby upoważnionej do składania podpisu w imieniu
producenta lub jego upoważnionego
przedstawiciela.
IMCC Abu Dhabi Group |
Gulf Piping Company WLL |
Deklaracja zgodności WE dla maszyny |
Zgodnie z Dyrektywą
Parlamentu Europejskiego i Rady |
98 / 37 / WE, załącznik II
/A |
deklarujemy z pełną
odpowiedzialnością, że maszyna |
|
Rodzaj maszyny |
Kontenerowa suwnica
placowa |
Typ maszyny |
RTG |
Nr fabryczny |
001 |
Rok produkcji |
2005 |
|
|
|
|
spełnia wymagania Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/37/WE |
|
Zostały zastosowane następujące normy zharmonizowane: |
EN 418:1999, EN
457:1998, EN 547-1:2000, EN 547-3:2000, EN 842:2002, EN 894-1:2002, EN
953:1999, EN 982:1996, EN 1037:1995, EN 1837:1999, EN ISO 3747:2000, EN ISO
11200:1995, EN 12077-2:1998, EN-12385-1:2002, EN-12601:2001, EN-12644-1:2000,
EN-12622-2:2000, EN-13155:2003, EN-ISO 14122-1:2001, EN-ISO 14122-2:2001,
EN-ISO 14122-3:2001, EN 60204-1:1997, EN 61310-1:1995, EN 61310-2:1995, EN
61310-3:1999 |
Zostały zastosowane następujące normy krajowe: |
PN-EN 1050, PN-EN ISO 12100-1, PN-EN ISO 12100-2 |
Niniejsza deklaracja zgodności traci moc, jeżeli maszyna zostanie
naprawiona w sposób niezgodny z oryginalną dokumentacją techniczną maszyny
lub zmodyfikowana bez naszej pisemnej zgody. |
|
Abu
Dhabi, 10 września 2005 roku |
|
Imię i nazwisko, funkcja,
podpis |
Nadzór rynku został powołany w celu zapewnienia przestrzegania dyrektyw Nowego Podejścia na obszarze Unii Europejskiej.
Nadzór rynku jest narzędziem
kontroli, stosowanym wobec maszyn wprowadzonych na rynek Unii.
Obowiązek zapewniania bezpieczeństwa spoczywa terytorialnie na państwach członkowskich.
Poszczególne państwa członkowskie
samodzielnie ustanawiają strukturę nadzoru rynku, dostosowując ją do warunków
organizacyjno prawnych na administrowanym przez siebie obszarze.
System kontroli wyrobów
wprowadzanych do obrotu na terytorium Polski tworzą:
• Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z
zadaniem
monitorowania systemu nadzoru,
• organa wyspecjalizowane
Organa wyspecjalizowane w zakresie
kontroli stanowią:
• wojewódzcy inspektorzy Inspekcji
Handlowej,
•
inspektorzy pracy,
•
Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty,
• organy Inspekcji Ochrony
Środowiska,
• Prezes Urzędu Transportu
Kolejowego,
• organy nadzoru budowlanego,
• Prezes Wyższego Urzędu
Górniczego,
•
dyrektorzy urzędów morskich.
Organa wyspecjalizowane w zakresie
postępowania z wyrobami niezgodnymi
z zasadniczymi wymaganiami, wprowadzonymi na rynek::
•Główny Inspektor Inspekcji
Handlowej,
•okręgowy inspektor pracy,
•Prezes Urzędu Regulacji
Telekomunikacji i Poczty,
•wojewódzki inspektor ochrony
środowiska,
•Prezes Urzędu Transportu
Kolejowego,
•organy nadzoru budowlanego,
•Prezes Wyższego Urzędu Górniczego,
•dyrektorzy urzędów morskich.
Nadzór rynku chroni bezpieczeństwo nie
tylko użytkowników maszyn
i pracowników operujących tymi maszynami, lecz również producentów
maszyn przed nieuczciwą konkurencją, polegającą na zmniejszaniu kosztów w
drodze częściowego lub całkowitego pomijania wymogów określonych w dyrektywach.
·
Producent – wystawia deklarację
zgodności
·
Importer – przyjmuje
odpowiedzialność ...
Użytkownik - konsekwencje ...
98/37/WE "Maszyny"
97/23/WE "Urządzenia
ciśnieniowe"
95/16/WE "Dźwigi
89/336/EWG "Kompatybilność
elektromagnetyczna"
87/404/EWG "Proste
zbiorniki ciśnieniowe"
73/23/EWG "Niskie napięcie"