>AKM . STATUT


STATUT
Akademickiego Klubu Morskiego w Gdańsku

Rozdział I

Nazwa, Siedziba, Charakter Prawny

§ 1

Organizacja, nosi nazwę "Akademicki Klub Morski Akademickiego Związku Sportowego" w Gdańsku zwany dalej "Klubem".

§ 2

Klub działa zgodnie z niniejszym Statutem w środowisku na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Dopuszcza się działalność Klubu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3

Siedzibą Klubu jest Gdańsk.

§ 4

Klub jest zarejestrowany w Sądzie Wojewódzkim w Gdańsku w Rejestrze Stowarzyszeń i posiada osobowość prawną.

§ 5

Klub jest oddziałem Akademickiego Związku Sportowego.

§ 6

Klub może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o podobnym profilu działania.

§ 7

  1. Klub używa pieczątki o treści "Akademicki Klub Morski AZS w Gdańsku" i pieczęci okrągłej z godłem AZS v; środku z napisem: Akademicki Klub Morski w Gdańsku.
  2. Klub używa:
    1. godła, barw, flagi i znaków organizacyjnych AZS,
    2. znaczka klubowego tj. orła morskiego z niebieską flagą i czarną kotwicą .

Rozdział II

Cel i Środki Działania

§ 8

Celem Klubu jest:

  1. Prowadzenie szeroko rozumianej działalności żeglarskiej we wszystkich formach, ze szczególnym uwzględnieniem żeglarstwa morskiego wśród społeczności akademickiej.
  2. Działanie na rzecz upowszechniania wychowania morskiego oraz promocji kultury marynistycznej.

§ 9

Klub realizuje swoje cele przez:

  1. Prowadzenie szkolenia żeglarskiego na wszystkie stopnie żeglarskie.
  2. Organizowanie kursów, obozów, pływań rekreacyjnych, rejsów krajowych i zagranicznych.
  3. Uczestniczenie w imprezach żeglarskich w kraju i zagranicą.
  4. Utrzymywanie odpowiedniej bazy umożliwiającej działalność żeglarską, a w szczególności:
    1. przystani wraz z odpowiednimi urządzeniami,
    2. jednostek pływających.
  5. Współpracę z instytucjami państwowymi, organizacjami społecznymi, administracjo rządową i samorządową oraz innymi osobami działającymi w zakresie objętym celami Klubu.
  6. Prowadzenie działalności gospodarczej.
  7. Świadczenie usług dla Szkół Wyższych oraz innych osób prawnych i fizycznych.

Rozdział III

Członkowie, Ich Prawa i Obowiązki

§ 10

  1. Klub zrzesza:
    1. członków zwyczajnych,
    2. członków uczestników,
    3. członków wspierających,
    4. członków honorowych,
  2. Członkami Zwyczajnymi Klubu mogą być studenci, pracownicy i absolwenci Szkół Wyższych oraz inne osoby przyjęte przez Zarząd Klubu, po złożeniu pisemnego wniosku i deklaracji członkowskiej oraz opinii / rekomendacji co najmniej dwóch członków Klubu.
  3. Członkami Uczestnikami Klubu mogą być osoby małoletnie poniżej 16 lat zainteresowane żeglarstwem, zgodnie z odpowiednimi przepisami, przyjęte przez Zarząd Klubu, po złożeniu pisemnego wniosku i deklaracji członkowskiej oraz opinii / rekomendacji co najmniej dwóch członków Klubu.
  4. Członkami Wspierającymi mogą zostać osoby prawne poprzez złożenie oświadczenia woli Zarządowi Klubu, który podejmuje w tej kwestii stosowną uchwałę. W takim samym trybie następuje ustanie członkostwa wspierającego Klub. Formę i rodzaj wspierania Klubu Członkowie Wspierający ustalają z Zarządem Klubu.
  5. Członkami Honorowymi Klubu mogą być osoby fizyczne szczególnie zasłużone dla, Klubu. Godność Członka Honorowego nadaje Walne Zebranie Członków. Są oni zwolnieni z opłaty składki członkowskiej.

§ 11

  1. Członkowie Klubu mają prawo:
    1. wybierać i być wybieranym do Władz Klubu,
    2. wyrażać opinie i zgłaszać postulaty do Władz Klubu oraz domagać się ich rozpatrywania przez odpowiednie instancje,
    3. korzystać z urządzeń i świadczeń Klubu w sposób i w granicach unormowanych odpowiednimi przepisami Klubu,
    4. nosić odznakę Klubu.
  2. Członkowie Uczestnicy, Wspierający oraz Honorowi posiadają wszystkie prawa wymienione w § 11 z wyjątkiem pkt. a.

§ 12

  1. Członkowie Klubu mają obowiązek:
    1. chronić dobre imię Klubu,
    2. przestrzegać Statutu Klubu oraz innych przepisów regulujących funkcjonowanie Klubu,
    3. aktywnie uczestniczyć w realizacji celów statutowych Klubu,
    4. regularnie płacić składki.
  2. Zarząd Klubu może zobowiązać członków Klubu do innych świadczeń na rzecz Klubu.

§ 13

  1. Dowodem członkostwa Klubu jest legitymacja albo książeczka żeglarska z wpisem przynależności klubowej.
  2. Członkostwo Klubu nabywa, się przez przyjęcie Kandydata przez Zarząd Klubu zwykłą większością głosów w drodze uchwały - od dnia jej podjęcia.
  3. Członkostwo Klubu ustaje w przypadku:
    1. dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Klubu po uregulowaniu wszystkich zobowiązań wobec Klubu,
    2. niepłacenia, składek członkowskich przez okres dłuższy niż 6 miesięcy, uchylania się od świadczeń na rzecz Klubu, nieuregulowania innych zobowiązań wobec Klubu,
    3. wykluczenia decyzją Zarządu Klubu za działanie na szkodę Klubu, nieprzestrzeganie Statutu Klubu.

Rozdział IV

Władze Klubu

§ 14

  1. Władzami Klubu są:
    1. Walne Zebranie Członków,
    2. Zarząd Klubu,
    3. Komisja Rewizyjna,
    4. Sąd Koleżeński.
  2. Kadencja Władz Klubu trwa 2 /dwa/ lata.
  3. Członkowie Władz Klubu pełnią funkcje honorowo z wyjątkiem pracowników etatowych Klubu.
  4. Jeżeli postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, uchwały Władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Tak przyjęte uchwały obowiązują wszystkich członków Klubu.
  5. Jeżeli w pierwszym terminie na posiedzeniu danego organu władzy nie uczestniczy co najmniej 1/2 liczby jego członków, wówczas w drugim terminie posiedzenia uchwały mogą być podjęte większością głosów oddanych przez członków obecnych. Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o posiedzeniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie co najmniej 1/2 godziny od pierwszego terminu.

§ 15

Walne Zebranie Członków:

  1. Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zebranie Członków.
  2. Walne Zebranie Członków może być Zwyczajne lub Nadzwyczajne.
  3. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Klubu co najmniej raz na dwanaście miesięcy, powiadamiając pisemnie wszystkich członków Klubu co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad o jego terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad.
  4. W Walnym Zebraniu Członków winna uczestniczyć co najmniej połowa członków Klubu uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim - może ono skutecznie podejmować uchwały bez względu na ilość uczestników.
  5. Zarząd Klubu zobowiązany jest zwołać Zwyczajne Walne Zebranie Członków nie później niż 5 miesięcy po upływie roku, przy czym raz na dwa lata Zwyczajne Walne Zebranie Członków spełnia również rolę Zebrania Wyborczego.
  6. W przypadku, gdy Zarząd Klubu nie zwoła Walnego Zebrania Członków w czasie i w wypadkach określonych w niniejszym Statucie zostanie ono niezwłocznie zwołane przez Komisję Rewizyjną.
  7. Walne Zebranie Członków otwiera Komandor Klubu.
  8. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Klubu na podstawie:
    1. uchwały Zarządu Klubu lub Komisji Rewizyjnej na jej pisemny wniosek,
    2. wniosku co najmniej 30% liczby członków zwyczajnych Klubu,
    3. wniosku Zarządu Głównego AZS.
  9. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami dla, których zostało zwołane.

§ 16

Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów z zastrzeżeniem wypadków określonych w niniejszym Statucie. Postanowienia tego nie stosuje się do uchwały o rozwiązaniu Klubu.

§ 17

  1. W Walnym Zebraniu Członków mogą uczestniczyć z głosem decydującym członkowie zwyczajni Klubu oraz z głosem doradczym członkowie uczestnicy, wspierający i honorowi oraz zaproszeni goście.
  2. Każdemu członkowi zwyczajnemu Klubu przysługuje jeden głos.

§ 18

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy;

  1. Uchwalanie programu działalności i zatwierdzanie projektu budżetu Klubu.
  2. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Klubu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
  3. Dokonywanie oceny działalności Klubu oraz podejmowanie uchwał w przedmiocie rozpatrzenia i zatwierdzenia bilansu, rachunku zysków i strat za rok ubiegły oraz udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Klubu.
  4. Wybór Komandora, Zarządu Klubu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
  5. Rozpatrywanie wniosków złożonych przez Zarząd Klubu.
  6. Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Klubu.
  7. Uchwalanie Statutu oraz jego zmian.
  8. Nadawanie godności Członków Honorowych Klubu,
  9. Podejmowanie uchwał o nabywaniu i zbywaniu nieruchomości.
  10. Podejniowanie uchwał o przeznaczeniu wypracowanego zysku lub o pokryciu uzyskanej straty.
  11. Rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich.

§ 19

Zarząd Klubu

  1. Zarząd Klubu jest najwyższą władzą Klubu w okresie między Walnymi Zebraniami Członków.
  2. W skład Zarządu Klubu wchodzą Komandor oraz 7 do 9 członków Zarządu wybranych w tajnym głosowaniu przez Walne Zebranie Członków
  3. Kierownik Klubu uczestniczy w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

§ 20

Do kompetencji Zarządu Klubu należy kierowanie całokształtem działalności Klubu, a w szczególności:

  1. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków.
  2. Reprezentowanie Klubu na zewnątrz.
  3. Uchwalanie planów działalności oraz planów budżetu, ich realizacja oraz wykonywanie zadań statutowych.
  4. Przyjmowanie, wydalanie, skreślanie, nagradzanie i karanie członków Klubu.
  5. Ustalanie wysokości składek członkowskich.
  6. Administrowanie majątkiem i dysponowanie funduszem Klubu.
  7. Powoływanie i rozwiązywanie wewnętrznych jednostek organizacyjnych Klubu.
  8. Podejmowanie uchwał w sprawie zawierania i rozwiązywania umów o pracę z pracownikami Klubu, w tym również z Kierownikiem Klubu.
  9. Ustalanie przepisów i regulaminów wewnątrz klubowych.
  10. Uzupełnianie swojego składu maksymalnie do 1/3 ilości członków Zarządu Klubu.

§ 21

  1. Zarząd Klubu odbywa posiedzenia w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.
  2. Decyzje Zarządu Klubu podejmowane są w formie uchwał. W przypadku równości głosów decyduje głos Komandora.
  3. Zarząd Klubu może powołać do pomocy w swojej działalności Komisje Zarządu w skład których wchodzą członkowie Klubu.
  4. W posiedzeniach Zarządu Klubu mogą uczestniczyć z głosem doradczym zaproszeni goście.
  5. Posiedzenie Zarządu Klubu zwołuje Komandor lub na jego polecenie V-ce Komandor lub Sekretarz Zarządu.
  6. Posiedzeniu Zarządu Klubu przewodniczy Komandor lub upoważniony przez niego V-ce Komandor.
  7. Członek Zarządu Klubu, który nie uczestniczy bez usprawiedliwienia w 3 / trzech / kolejnych posiedzeniach Zarządu, przestaje być członkiem Zarządu Klubu.

§ 22

Prezydium Zarządu

  1. Zarząd Klubu wyłania, spośród siebie Prezydium Zarządu.
  2. W skład Prezydium Zarządu wchodzą: Komandor, V-ce Komandor, Skarbnik oraz Sekretarz.
  3. Kierownik Klubu uczestniczy w posiedzeniach Prezydium Zarządu z głosem doradczym.
  4. Prezydium Zarządu działa w okresie między zebraniami Zarządu Klubu i podejmuje doraźne decyzje w sprawach klubowych wymagająca późniejszej akceptacji Zarządu Klubu.

§ 23

Komisja Rewizyjna

Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym działalność Klubu.

§ 24

  1. Komisja Rewizyjne, składa się z Przewodniczącego i 2 do 4 członków, wybranych przez Walne Zebranie Członków. Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
  2. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu Klubu i pracownicy Klubu.
  3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego jego reprezentant /członek Komisji/ może brać udział a głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Klubu uraz Prezydium, jego Komisji czy jednostek organizacyjnych.
  4. Szczegółowy tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Komisję Rewizyjną.
  5. W trakcie trwania kadencji Komisja Rewizyjna może uzupełnić swój skład maksymalnie do 1/3 ilości członków.

§ 25

Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

  1. Kontrolowanie całokształtu działalności Klubu ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej i bieżącej pracy Zarządu Klubu.
  2. Przedkładanie Zarządowi Klubu wniosków i zaleceń wynikających z przeprowadzonej kontroli.
  3. Składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu oraz występowanie z wnioskami w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Klubu.
  4. Występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zebrania Członków.

§ 26

Sąd Koleżeński

Sąd Koleżeński jest organem rozpatrującym sprawy sporne pomiędzy członkami Klubu oraz członkami Klubu i Zarządem, wniesione przez członków Klubu.

  1. Sąd Koleżeński składa się z Przewodniczącego i 2-4 członków, Wybranych, przez Walne Zebranie Członków. Sąd Koleżeński wybiera ze swojego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza .
  2. Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego przysługuje prawo złożenia odwołania do Walnego Zebrania.
  3. Szczegółowy tryb pracy Sądu Koleżeńskiego określa regulamin uchwalony przez Sąd Koleżeński.
  4. W trakcie trwania kadencji Sąd Koleżeński może uzupełnić swój skład maksymalnie do 1/3 ilości członków.

§ 27

Do zadań Sądu Koleżeńskiego należy:

  1. Rozpatrywanie spraw spornych, wniesionych przez członków Klubu i wydawanie orzeczeń w tych sprawach.
  2. Wnioskowanie do Zarządu Klubu o nałożenie odpowiednich sankcji.
  3. Składanie sprawozdań z działalności na Walnym Zebraniu.

§ 28

Jednostki Organizacyjne Klubu

  1. Do realizacji zadań statutowych Zarząd Klubu może powołać wewnętrzne jednostki organizacyjne zwane dalej "Jednostkami".
  2. Jednostką wewnętrzną może być sekcje sportowa, kulturalna, zakład działalności gospodarczej itp., działające w/g odrębnego regulaminu, zatwierdzonego przez Zarząd.

§ 29

W poszczególnych jednostkach wewnętrznych mogą działać Kierownictwa Jednostek, które:

  1. Kierują działalnością jednostek,
  2. Realizują plany ustalone przez Zarząd Klubu,
  3. Podejmują decyzje w sprawach jednostki nie zastrzeżone do kompetencji Zarządu Klubu lub innych Władz Klubu.

Rozdział V

Nagrody i Kary

§ 30

  1. Za wybitne osiągnięcia sportowe, ofiarną i, wydajną pracę dla Klubu, Zarząd Klubu ma prawo przyznawać członkom Klubu następujące wyróżnienia:
    1. pochwały,
    2. dyplomy,
    3. nagrody,
    4. oznakę honorową Klubu.
  2. Zarząd Klubu może wystąpić do władz nadrzędnych, państwowych oraz innych instancji i organizacji o przyznanie nagród, wyróżnię i odznaczeń ustanowionych odrębnymi przepisami i regulaminem.

§ 31

Za przewinienia i czyny niegodne członków Klubu, nieprzestrzeganie Statutu Klubu, mogą być przez Zarząd Klubu wymierzane następujące kary:

  1. upomnienia,
  2. nagany,
  3. okresowe pozbawienie praw reprezentowania Klubu,
  4. okresowe pozbawienie praw członkowskich,
  5. wykluczenie z grona członków Klubu.

Rozdział VI

Majątek i Fundusze Klubu

§ 32

  1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości i fundusze.
  2. Na fundusze Klubu składają się :
    1. składki członkowskie oraz wpisowe,
    2. wpływy z wynajmowanych urządzeń i (sprzętu oraz organizowany Imprez i zawodów ),
    3. dotacje, darowizny i subwencje,
    4. zyski z działalności gospodarczej,
    5. inne wpływy.

§ 33

Dla ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch osób Komandora i upoważnionej przez Zarząd jednej osoby.

Rozdział VII

Zmiana Statutu i Rozwiązanie Klubu

§ 34

Zmiana Statutu może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby osób uprawnionych do głosowania.

§ 35

Rozwiązanie Klubu może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 liczby osób uprawnionych do głosowania.

§ 36

W przypadku rozwiązania Klubu majątek: przechodzi na własność AZS

Niniejszy Statut zatwierdzony został przez Walne Zebranie Członków Klubu, w dniu 6 kwietnia 1995r. Statut z poprawkami określonymi w piśmie Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku – Wydział Spraw Obywatelskich z dnia 29.06.1995 r. zatwierdził Zarząd Klubu na posiedzeniu w dniu 16.10.1995
Web design: Krzysztof Czajka