>AKM > SEMINARIUM


"Wybrane zagadnienia z dziedziny bezpieczeństwa żeglugi na jachtach turystycznych"
09.12.2000r.

Szkolenie miało za zadanie uzupełnić wiedzę prowadzšcych jednostki sportowe w żegludze morskiej z dziedziny bezpieczeństwa żeglugi, ubezpieczeń i zagadnień prawnych zwišzanych z wypadkami morskimi.

Program szkolenia:

Temat 1: Ubezpieczeczenia jachtow morskich.

Temat zahaczał o ogólne warunki ubezpieczenia. Ubezpieczenie jachtow obejmuje miedzy innymi uszkodzenia zagli drzewcami na jachcie (np. polamal sie maszt), to co sie tyczy w szzegolnosci kradziezy silnikow na Mazurach - aby ubezpieczyciel odpowiadal za sprzet musi nastapic kradziez ze sladami wlamania - zakladajcie klodki z lancuchami itp. - jezeli bedzie przeciety lancuch lub stalowka - mamy szanse na dostanie odszkodowania. Paradoks: Tratwa ratunkowa jako taka musi byc przygotowana do natychmiastowego rzucenia - nie moze byc przymocowana na stale do pokladu. Jezeli w porcie jej nie zabezpieczymy to nie dostaniemy za nia odszkodowania jezeli nam ja wyniosa, inna rzecz to jezeli przyjdzie fala i ja zmyje. Ubezpieczenie obejmuje rzeczy wpisane na stan jachtu we wniosku o ubezpieczenie. Jezeli jacht nam sie przewroci i cos z tego utonie mamy prawo ubiegac sie o odszkodowanie. Wszystko to znjaduje sie w Ogolnych Warunkach Ubezpieczenia.
Temat 2. Jak postrzegany jest jacht z mostka kapitanskiego statku.

Poniżej jest możliwość posłuchania części wykładu. Na kasecie znajduje się znacznie więcej.

Praca załogi na statku. (mp3, 748kB, 3'10'')
Jak wygląda praca na statku, ile ludzi jest w obsadzie na mostku, jakie są realia pracy.

Własności manewrowe statku. (mp3, 1 526kB, 6' 30'')
Jakie są możliwości zatrzymania statku, promień skrętu. Jaka jest widoczność jachtów na radarach.

Jak postrzegany jest jacht na radarze. (mp3, 473kB, 2' 00'')
Jakie są realia obserwacji na radarze, wysokość reflektorów radarowych.

W dalszej części - żegluga w torach wodnych, kanały portowe w Gdańsku - żegluga na żaglach jako napęd pomocniczy, praca w kapitanacie, pytania uczestników. Jak widziany jest jacht w trudnych warunkach - większa fala, silniejszy wiatr. Dlaczego oficerowie schodza z mostka.
Temat 3. Ratownictwo okretowe - zadania, zakres dzialania, procedury .

Sposoby wzywania pomocy: rakiety, GMDSS, telefon komórkowy, UKFka, radioboje, stacje MRCK, Marynarka Wojenna, straż graniczna, radiostacje (Gdynia, Szczecin) oraz wszelkie inne sposoby zwrócenia na siebie uwagi.
Z tego co najwazniejsze - ratowanie zycia za darmo, ratowanie mienia i ratownictwo ekologiczne - odplatne. Nieodplatna jest rowniez tzw. asysta okretu ratowniczego. Mapa z miejscami bazowania SARu oraz telefony alarmowe znajdza sie w niedziele albo dzis w nocy na stronie AKMu. Szcegoly techniczne systemow *COSPAS-SARSAT na czestotliwosc 406MHz - pozycja zczytana z satelity jest dokladna na 80%, majac radioboje tego typu nalezy miec ja caly czas wlaczona w razie potrzeby. Jezeli chodzi o radioboje tegoz systemu na czestotliwosc 121,5MHz - pierwsze przejscie satelity pozwala na okreslenie pozycji (ze wzgledu na odbicia lustrzane) na 50%, dopiero drugie przejscie satelity powoduje powiekszenie prawdopodobienstwa jednego z punktow do 80%. Satelita jest widzoczny z dwugodzinnymi przerwami - jezeli wypadek sie wydarzy podczas zejscia satelity z horyzontu, to do dokladnego okreslenia pozycji trzeba w krytycznych sytuacjach czekac maks. 2 h. System 121,5MHz ma jednak te zalete, ze samoloty sa wyposarzone w radionamierniki na te czestotliwosc. Sporo rowniez bylo o innych systemach. Rowniez o organizacji centrum koordynacji. MRCK ma polaczone w siec przekazniki UKF na kanaly 16,11,1,4,12,10,14,8. Jednakze aby z nich skorzystac musi nadejsc sygnal wywolania poprzez stacje brzegowe lub tez inne sygnaly wzywania pomocy. Stacje przekaznikowe maja zasieg przy dobrej propagacji okolo 30Nm wzdluz calego wybrzeza polskiego. Czlowiek w centrum (Gdynia) wlacza zwyczajnie przez lacza nadajnik np. na latarni na Stilo i prowadzi rozmowe. W planach rowniez jest utworzenie przekaznika na platformie Petrobalticu. Sporo bylo rowniez o strefach odpowiedzialnosci, miedzynarodowej koordynacji dzialan.

Jak na razie zapraszam na www.polratok.com.pl
Telefony ratunkowe otrzymane od SAR.
Mapka ilustrująca rozmieszczenie sił ratunkowych.

Temat 4: Akcje ratownicze przy użyciu śmigłowców.

Marynarka Wojenna przygotowala prawdziwy rarytas - rowniez nagralem na wideo. Wpierw przedstawienie zasiegu smiglowcow, opis sprzetu wreszcie procedury postepowania na jachcie przy podejmowaniu pomocy ze smiglowca. W jakich warunkach moze smiglowiec przystapic do akcji, ile rozbitkow moze pomiescic na pokladzie.

Wskazówki dane przez Marynarkę Wojenną przy odbieraniu pomocy przez jacht.. (mp3, 299kB, 1'15'')
Przygotowanie jachtu do podjecia pomocy ze śmigłowców.

Zasady manewrowania śmigłowców przy podejściu do statków i jachtów:
  • Śmigłowiec SAR zbliża się do statku w taki sposób, aby zatrzymać się w zawisie pod wiatr.
  • Jezeli jest to mozliwe statek powinien utrzymywac predkosc 3-5w kursem okolo 30 stopni do wiatru. (Tyczy sie duzych statkow - jezeli chodzi o jachty jest to malo wykonalne - jachtem bedzie krecic) nalezy zdjac zagle i manewrowac pod silnikiem.
  • Jesli poklad nie zapenia dostatecznej przestrzeni lub nie mozna zapewnic dostatecznych warunkow bezpieczenstwa to śmiglowiec moze podniesc czlowieka z lodzi lub tratwy holowanej 30 - 40 m. za jachtem z predkoscia.
  • Śmigłowiec po zblizeniu sie do jachtu podaje rzutke
  • W celu unikniecia porazenia nalezy pozwolic by czesc metalowa haku dotknela pokladu, nastepnie wybierajac luz pomoc ratownikowi schodzacemu na poklad.
  • Niedopuszczalne jest, by lina byla mocowana do czegokolwiek na pokladzie lub zaplatala sie w takielunku lub w czesciach stalych
  • Ratownik znajdujacy sie na pokladzie ocenia sytuacje i udziela pomocy podczas ewakuacji
  • Smiglowiec po opuszczeniu ratownika w celach bezpieczenstwa oddala sie i oczekuje w zawisie z prawej burty z wyluzowana lina
  • Po przygotowaniu ewakuowanego ratownik wybiera rzutke tak by line wciagarki zaczepic do pasa, noszy.
  • Rzutka ma dlugosc 50m, lina wciagarki 50m
  • Urzadzenia podczepiane do liny wciagarki: pas ratowniczy, kosz ratowniczy, nosze ratownicze, fotel ratowniczy.
  • Ratownik jest podnoszony razem z poszkodowanym
  • Zaloga powinna utrzymywac rzutke luzno, dbac aby o nic sie nie zahaczyla i zaplatala. Powinna pomoc tak, by unikac uderzenia ratownika o takielunek.
  • Po skonczonej operacji zaloga powinna rzutke wyrzucic za burte w celu zmniejszenia ryzyka zaplatania.
Temat 5: Procedury postepowania w przewodach przed Izbami Morskimi..

Proces widziany oczyma ławnika. Jak wyglada przygotowanie procesu, przebieg postepowania. Dowody. Tutaj moze troszke wiecej: - podstawowymi dowodami sa mapa oraz dziennik jachtowy. Jezeli warunki nam nie pozwalaja prowadzic dziennika - prowadzmy notatki w brudnopisie. W razie wypadku te rzeczy nalezy zabezpieczyc. W razie wypadku zaloga powinna samodzielnie sporzadzic oswiadczenia. Zgloszenie wypadku do Izby nastepuje poprzez kapitanat portu. Czego nie lubia w dzienniku - powszechnych wpisow KPL. Maja na to alergie. Zatem od dzis w dzienniku podczas halsowki w lewej rubryczce zostawiam puste miejsce a w prawej wpisuje np. halsowka w torze podejsciowym do Jastarni itp. Rowniez wszelakie poprawki i niezgodnosci wywoluja podejrzenia.



Kto nie byl, niech żałuje ;-). Bylo sproro dyskusji. Wkrótce uzupełnię materiał o dalsze szczegóły.
Jest mozliwosc wyslania kasety wraz z materialami szkoleniowymi. Jakosc - niestety - amatorska (Brak montazu). Chetnych kieruje na konto Klubu akm@pg.gda.pl Wniosek z seminarium: Żeglarstwo jest dla ludzi myślących.
Web design: Krzysztof Czajka