Porady > Przewidywanie pogody
Jak przewidzieć pogodę?
W żeglarstwie pogoda jest jednym z najważniejszych żywiołów.
Od tego, czy jutro będzie silny wiatr możemy uwarunkować swoją
decyzję o wypłynięciu z portu. Najświerzsze dane
meteorologiczne możemy uzyskać w kapiatanacie każdego portu,
zaś na morzu słuchając radia. Prognozy nadaje Polskie Radio
podczas nadawania wiadomości dnia. Również na częstotliwościach
225kHz radio Warszawa nadaje komunikaty w godzinach: 00:55, 06:25,
07:25, 13:02, 21:00. Radio Deutschlandradio nadające na częstotliwościach
177, 855, 990 kHz nadaje prognoze w godzinach 01:05, 06:40, 11:05.
Próba nasłuchu na częstotliwościach UKF pośrodku bałtyku może
być zawodna ze względu na niewielki zasięg radiostacji.
Oprócz informacji dostarczanych poprzez stacje radiowe, można
samemu spróbować przewidzieć pogodę.
Kilka sposobów przewidywania pogody
Głównym sposobem przewidywania jest obserwacja.
Niebezpieczne zjawiska nadchodzące w niedługim okresie czasu można
zauważyć obserwując otoczenie.
Silne podmuchy wiatru są zwiastowane przez
przemieszczające się zmarszczki po wodzie, pojawienie się
chmur cumulusów i cumulonimbusów.
Pogodę pochmurną i wietrzną zapowiadają:
- nadciągające z zachodu chmury warstwowe na różnych
poziomach
- krwistoczerwony wschód słońca
- brudnożółty wschód słońca bez chmur lub za ciemną
warstwą chmur nad horyzontem
- systematyczny spadek ciśnienia
- wzrost siły wiatru pod wieczór i w nocy
- halo (pierścień) wokół księżyca
- nagła zmiana kierunku wiatru
- wiatr z kierunków południowych, skręcający na
zachodni
- nisko latające ptaki
- silnie świecenie gwiazd
- przy pogodzie bezwietrznej dym ścielący się po wodzie
- tęcza rano lub przed południem
Pogodę bezdeszczową, ładną z umiarkowanymi wiatrami
zapowiadają:
- czysty i jasny widnokrąg podczas wschodu słońca
- mgła opadająca nad ranem
- obfita rosa rano i wieczorem
- wiatr tężeje w południe, a cichnie nad ranem i
wieczorem
- zanikanie pod wieczór chmur kłębiastych
- po zachodzie słońca barwa nieba o odcieniu złotym
- niezbyt intensywnie świecenie gwiazd
- utrzymywanie się lub nawet podnoszenie ciśnienia
- występowanie tęczy w godzinach popołudniowych
- unoszenie dymu pionowo ku górze
- czerwony zachód słońca
- systematyczny wzrost ciśnienia po pogodzie chmurnej,
deszczowej i wietrznej
Silne wiatry zapowiada:
- ciemnioniebieskie niebo
- silne świecenie gwiazd
- czerwona tarcza księżyca
- krwistoczerwony wschód słońca
- wzrost siły wiatru po ustaniu opadu
- bardzo szybki spadek ciśnienia
Chmury
Posiadając odpowiednią wiedzę potrafimy ocenić czy spod
danej chmury możemy spodziewać się wiatru. Również ważnym
aspektem obserwacji chmur jest możliwość przewidzenia opadów.
Na morzu jak nigdzie indziej są stworzone doskonałe warunki do
obserwacji zachmurzenia i podjęcia decyzji o ominięciu zawczasu
niebezpiecznych zjawisk, lub przygotowania się na nie.
Szczególnie niebezpieczne dla żeglugi są przejścia frontów
atmosferycznych. Są one wynikiem zderzania się mas powietrza o
różnych temperaturach.Powietrze silniej nagrzane zaczyna się
wtedy unosić pod naporem wciskającej się zimniejszej warstwy.
Wilgotność masy unoszącej się powoduje wraz ze zwiększaniem
wysokości tworzenie chmur, które następnie są przyczyną opadów.
Podczas przejścia silnego frontu (takiego, z dużą różnicą
temperatur) mogą wystąpić wyładowania atmosferyczne oraz groźny,
porywisty wiatr.
Szerzej na temat meteorologii oraz zjawisk występujących w
przyrodzie można przeczytać na stronie:
Przykładowy opis frontu, który przeszedł w pobliżu
Rozewia:
- Płyniemy na wschód,
około 2 Mm na północ od Rozewia, flauta, wiatru trzeba
szukać, gorąco. Spostrzegamy nieciekawe chmurki (chyba
stratocumulusy) idące znad lądu, idą dosyć szybko,
widzimy deszcze nad lądem, czasem trochę pogrzmi.
Podejmujemy decyję: zmiana kursu na północny, na morze.
Wiatr się nieco wzmaga. Coraz większa część nieba
jest zasłonięta przez chmury na dużej wysokości, nad
lądem widać utworzony z chmur (stratusów) podłużny
wał dość szybko nadchodząy nad morze. Zaraz za nim
rozpościera się gęsty deszcz oraz błyskawice.
Zmieniamy żagle na sztormowe. Gdy ów wał dotarł nad
wodę 'rozwiał się', lecz widać było w oddali na
wodzie silny szkwał idący na nasz jacht. Razem z
pojawieniem się wiatru znad lądu temperatura znacznie
spadła (z około 27 do 18 stopni Celcjusza). Gdy nasza
prędkość przekroczyła 9 węzłów, przed szkwałem na
pełnym wietrze zrzuciliśmy żagle. Dmuchnęło, fali
prawie żadnej - wiatr od lądu, strugi deszczu walą równolegle
do powierzchni morza, niewielkie fale się strzępią. Na
plecach w sztormiaku i polarze czuję siłę deszczu. Na
samym maszcie, bez żagla idziemy 4,5 węzła przez około
10 minut.
Po przejściu frontu nagrzana ziemia, po mocnym polaniu
wodą i w połączeniu z zimnym powietrzem zaczyna parować,
wiatr nadal od lądu, gęsta mgła. Słyszymy jak coś płynie,
trzeba dmuchać w buczek. Po dwóch godzinach mgła się
rozchodzi, wieje piękny wiatr (3-4 w skali Beuforta).
Wracamy do Władysławowa.