Porady >Kursy względem wiatru

Kursy względem wiatru


Podstawy

Wiatr, będący siłą napędową łodzi żaglowej musi zostać przez załogę jachtu należycie wykorzystany. Polega to na odpowiednim wybraniu (poluzowaniu) żagla. Optymalna praca żagla odbywa się na granicy łopotu. Jacht, dzięki różnicy ciśnień za i przed żaglem może się posuwać tylko pod kątem do wiejącego wiatru. Strefa, w której żagiel nie pracuje, gdy wiatr wieje prosto od dziobu nazywa się kątem martwym, często zwaną potocznie przez żeglarzy mordewindem.

Rozróżniamy cztery podstawowe kursy względem wiatru pozornego:

Bajdewind - gdy wiatr wieje z kierunku od strefy kąta martwego do kierunku prostopadłego do jachtu (tarwersu).

Półwiatr - gdy wiatr wieje w kierunku prostopadłym do łódki.

Baksztag - obejmuje kierunki wiatru od prostopadłego do burty aż do wiatru wiejącego z rufy.

Fordewind - gdy wiatr wieje z rufy jachtu.

Istnieje podział na kursy ostre i pełne. I tak kursami ostrymi są: bajdewind oraz półwiatr a kursami pełnymi baksztag i fordewind.

Hals łódki określa się jako kurs podczas którego wiatr wieje z określonej strony. Lewy hals występuje, gdy wiatr wieje z lewej burty, prawy hals, gdy wiatr wieje z prawej burty.

Powiązane z żaglami i wiatrem jest również określenie burty zawietrznej oraz nawietrznej. Burta nawietrzna to ta, na którą wieje wiatr, przeciwna jest burtą zawietrzną.

Dryf

Czasami sytuacja zmusza nas do poczekania w umówionym miejscu na kolegów z innej łódki lub przeczekaniu zamieszania które porobiło się przy podejściu do kei lub kanału. Gdy nie opłaca nam się zrzucić żagli i stanąć na kotwicy możemy spróbować stanąć w dryf: w bajdewindzie robimy zwrot przez sztag nie przerzucająć foka. Otrzymujemy coś takiego: fok na wstecz a grot pracuje do przodu. Regulując wybranie grota możemy regulować prędkość posuwania się po wodzie. Ważna jest również powierzchnia foka - nie może to być duża genua przewyższająca wielkością grota bo sprawi, że jacht nie będzie chciał iść (stać) na wiatr.

Sposoby, sposobiki

Czasami, przy niewielkim wietrze np. 1 w porywach do NIC (często zdarzającym się nie tylko na jeziorach) mamy trudności z wykonaniem zwrotu. W takim przypadku możemy pomóc sobie wiosłując sterem. Często jednak przy małych prędkościach łódka zaczyna się bardzo dziwnie zachowywać - po zwrocie przez sztag zaczyna samoczynnie odpadać i wszelkie działania sterem nie pomagają. Dopiero w półwietrze (niezapominamy o luzowaniu żagli w stosunku do kierunku wiatru) udaje się nam sytuacje opanować i wrócić na poprawny kurs - bajdewind. Coś takiego przeżyłem lawirując między wysepkami przy podejściu do Giżycka. Jedynym rozwiązaniem takiego zachowania łódki jest przeciągnięcie foka zaraz po przejściu przez linię wiatru na drugą stronę, tak, aby na chwilę zapracował na wstecznym - zapobiegnie to odpadaniu łódki od wiatru. Niektórzy manewr taki nazywają zwrotem przez sztag z fokiem na wstecz.

 

 


Koniec