Semestr
VII
Celem
zajęć
jest zaprojektowanie obiektu architektonicznego o średnim (sem.VII)
i zaawansowanym (sem.VIII) stopniu skomplikowania funkcjonalno-konstrukcyjnego
w przypadku, którego spotykamy się z wyraziście zarysowanym problemem
architektonicznym.
Przedmiotem prac
są rozwiązania architektoniczne w zakresie formy, funkcji, konstrukcji
w skali obiektu, działki, wnętrza oraz ich oddziaływania. Całość w tle
problematyki kształtowania założeń programowych, kosztów i uwarunkowań
realizacji.
Harmonogram:
1. Temat /
Omówienie i wydanie tematów semestralnych.
2. Analiza / Analiza terenu i programu użytkowego.
3. Koncepcja (etap I) / Koncepcja urbanistyczna obiektu.
4. Koncepcja (etap II) / Koncepcja programowo- funkcjonalna.
5. Koncepcja (etap III) / Koncepcja funkcjonalno- przestrzenna.
6. Prezentacja koncepcji / KLAUZURA
Prezentacja koncepcji programowo-przestrzennej.
Analiza, sytuacja, rzut, makieta.
7. Układ funkcjonalny / Schemat rzutów kondygnacji.
8. Układ technologiczny / Schemat technologiczny obiektu
.
9. Układ przestrzenny / Precyzowanie rzutów i kubatury
obiektu.
10. Elewacje / Kształtowanie elewacji- systemy, konstrukcja,
materiały.
11. Konstrukcja
/ Przekroje i rozwiązania konstrukcyjne.
12. Prezentacja projektu / KLAUZURA
Prezentacja pełnego opracowania projektowego:
sytuacja, rzuty kondygnacji, przekroje, elewacja, makieta.
13. Materiały i Kolorystyka / Doboru materiałów budowlanych
i kolorystyki elewacji.
14. Grafika / Omówienie graficznego podania pracy.
15. Oddanie prac sem. / OCENA
Prezentacja, omówienie i ocena pracy semestralnej.
Podstawą zaliczenia jest:
Oddanie wydrukowanego projektu (format 100/70) oraz pliku
cyfrowego z pracą semestralną zawierającą (ilość plansz do ustalenia
z prowadzącym):
1) Sytuacja w skali 1:500. Analiza
2) Studia nad problematyką lokalizacji, programu, uwarunkowań. Opis
idei
3) Rzut, elewacje i przekroje w skali 1:100 / 1:200.
4) Makieta w skali 1:200. Perspektywy z zewnątrz.
Wpis
do indeksu sem VII: mgr inż. arch. Tomasz Kamiński
Semestr
VIII
Celem
zajęć zidentyfikowanie indywidualnych predyspozycji
oraz trudności w projektowaniu w przypadku przyszłych dyplomantów. Generalnie,
doskonalenie umiejętności przed przystąpieniem do pracy dyplomowej.
Cel ten realizowany jest w trakcie wykonywania głównego tematu projektowego
poprzez pogłębione opracowanie wybranych cząstkowych zakresów problemowych
(np. wielowariantowego formowania koncepcji, projektowanie zaplecz socjalnych
czy gastronomicznych, kształtowania architektonicznego wyrazu konstrukcji
inżynierskich, wnętrz, umiejętności podania graficznego, doskonalenia
techniki wizualizacji komputerowej, kreowania rozwiązań kolorystycznych
itp.
Przedmiotem prac są rozwiązania
całościowe, jak i fragmentaryczne różnych obszarów zakresu formy, funkcji,
konstrukcji, w skali obiektu, wnętrz, działki, dobierane w nawiązaniu
do indywidualnych potrzeb projektujących. Zawsze w tle problematyki
budowania założeń programowych, kosztów, oceny uwarunkowań realizacji
itd.Metoda prowadzenia zajęć polega na definiowaniu w kolejności problemu
architektonicznego, z jakim spotykamy się w przypadku zadanego tematu,
pola możliwych rozwiązań, wytycznych dla wyboru finalnego rozwiązania.
Tematy zajęć: dobierane
są do indywidualnych potrzeb i życzeń projektujących. Są to przykładowo:
zakład przemysłowy, hotel, pensjonat, obiekty mieszkaniowo-usługowe,
administracyjne, galerie sztuki, aqualand, porty jachtowe, konstrukcje
inżynierskie, itp.
Harmonogram
zajęć:
* ETAP I Zajęcia nr 1,2,3.
Omówienie problematyki i metody prowadzenia zajęć poprzez definiowanie
problemu architektonicznego i pola możliwości kształtowania rozwiązań
architektonicznych. Dyskusja i wprowadzenie do tematu, programu, technologii,
lokalizacji i uwarunkowań.
* ETAP II Zajęcia nr: 4,5,6 (klauzura).
Kreowanie propozycji rozwiązywania problemu i formowanie koncepcji.
* ETAP III Zajęcia nr: 7,8,9,10,11,12 (klauzura).
Precyzowanie rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych, formalnych w
przypadku zasadniczego obiektu, jego lokalizacji i wnętrz, z uwzględnieniem
przepisów prawnych, przeciwpożarowych, bezpieczeństwa, i higieny pracy,
problematyki kosztów oraz przygotowania inwestycji itp.
* ETAP IV Zajęcia nr 13, 14.
Dopracowanie jakości dokumentacji i grafiki opracowania.
* ETAP V Zajęcia nr 15 (ocena).
Oddanie, omówienie, ocena projektów.
Podstawą
zaliczenia jest:
Oddanie wydrukowanego projektu (format 100/70) oraz pliku
cyfrowego z pracą semestralną zawierającą (ilość plansz do ustalenia
z prowadzącym):
1) Sytuacja w skali 1:500. Analiza
2) Studia nad problematyką lokalizacji, programu, uwarunkowań. Opis
idei
3) Rzut, elewacje i przekroje w skali 1:100 / 1:200.
4) Makieta w skali 1:200. Perspektywy z zewnątrz.
Wpis
do indeksu sem VIII: dr inż. arch. Waldemar Leszkiewicz