Testy z matematyki, fizyki i języka angielskiego

dla uczniów szkół średnich i kandydatów na studia

    Niżej przedstawione testy z matematyki, fizyki i języka angielskiego przygotowano z myślą o uczniach szkół średnich oraz kandydatach na studia. Z pomocą takich testów można ocenić stan swoich umiejętności z zakresu matematyki, fizyki i języka angielskiego oraz określić etapy przygotowań do podjęcia studiów ścisłych, technicznych lub ekonomicznych.
    Istotną częścią każdego z prezentowanych testów jest jego baza zadaniowa. Planujemy jej rozbudowę i podział na części odpowiadające poszczególnym działom matematyki (fizyki i języka angielskiego). Te zmiany oraz planowane nowe funkcje i możliwości testów zagwarantują, że w przyszłości będą one mogły być wykorzystywane przez uczniów oraz absolwentów szkół średnich do szybkiej i obiektywnej kontroli i samokontroli niektórych wiadomości oraz umiejętności z zakresu matematyki (fizyki i języka angielskiego). Mamy nadzieję, że testy te spełnią rolę egzaminatora przyjaznego uczniowi i ich wykorzystaniem będą zainteresowani zarówno uczniowie, jak i nauczyciele matematyki (fizyki i języka angielskiego) w szkołach średnich.

    Jesteśmy już społeczeństwem informatycznym i wkraczamy w erę gospodarki opartej na wiedzy. Wiedza bowiem jest podstawowym narzędziem rozwoju. Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania, jak również dane statystyczne dotyczące stopy bezrobocia wśród osób z wyższym wykształceniem oraz prognozy demograficzne (luka pokoleniowa w grupie inżynierów) jesteśmy świadomi, iż na progu XXI wieku powinniśmy zwiększyć liczbę studentów na kierunkach technicznych, ścisłych i przyrodniczych w naszym kraju. Z drugiej zaś strony od szeregu lat, z wielkim zaniepokojeniem obserwujemy pogłębiającą się lukę pomiędzy poziomem wykształcenia absolwentów szkół średnich w zakresie matematyki i fizyki a tym czego wymagają uczelnie wyższe na pierwszych semestrach studiów. Zachęcając młodzież do korzystania z zamieszczonych tutaj testów mamy jeden podstawowy cel: podniesienie świadomości młodego człowieka oraz zwrócenie większej uwagi podczas zdobywania wiedzy w szkole średniej na takie przedmioty jak matematyka i fizyka. Wszystkiego można się nauczyć; potrzebne są tylko motywacje i dobre chęci oraz wykorzystanie wszystkich możliwości, w tym te, które stwarza kształcenie na odległość.

prof. dr hab. inż. Janusz Rachoń  
Rektor Politechniki Gdańskiej    


Testy
Zadania egzaminacyjne z ubiegłych lat

Egzamin wstępny z matematyki 2003 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 2002 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 2001 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 2000 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 1999 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 1998 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 1997 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 1996 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 1995 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 1994 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 1993 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 1992 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 1991 (pdf)
Egzamin wstępny z matematyki 1990 (pdf)

Egzamin wstępny z fizyki 2003 (pdf)
Egzamin wstępny z fizyki 2002 (pdf)
Egzamin wstępny z fizyki 2001 (pdf)
Egzamin wstępny z fizyki 2000 (pdf)

Egzamin z języka angielskiego 2001 (html)
Egzamin z języka angielskiego 2000 (pdf)

    Wyżej przedstawione testy pochodzą od   J. Cyman,   G. Gójskiej,   F. Kaszubowskiego,   K. Kozłowskiego,   B. Kusza   B. Strzeleckiej,   J. Toppa,   R. Zielińskiego.
    Będziemy wdzięczni użytkownikom za wszelkie uwagi i sugestie dotyczące prezentowanych testów. Można je kierować pocztą elektroniczną na adres topp@mif.pg.gda.pl, gardenia@pg.gda.pl

     W przedstawionych pierwszych (i próbnych) wersjach testów z matematyki i fizyki każdy zestaw składa się z 5 zadań losowanych z szerszego zbioru. W każdym z nich podano cztery niewykluczające się stwierdzenia a), b), c) i d). Przy każdym stwierdzeniu należy orzec jego prawdziwość zaznaczając odpowiedź TAK lub NIE. Wybranie opcji NIE WIEM oznacza rezygnację z analizy tego stwierdzenia.
Za i-te zadanie otrzymuje się pi punktów zgodnie z następującym wzorem:

wstep_.gif

w którym wi oraz bi są odpowiednio liczbą poprawnych i błędnych odpowiedzi w i-tym zadaniu. Za cały zestaw można uzyskać 25 punktów.

Przykład
Rozwiązaniem równania przyk.gif jest:
a) przyka.gif TAK  NIE  NIE WIEM
b) przykb.gif TAK  NIE  NIE WIEM
c) przykc.gif TAK  NIE  NIE WIEM
d) przykd.gif TAK  NIE  NIE WIEM

Łatwe rachunki (które powinniśmy wykonać na kartce papieru) pokazują, że jedynymi rozwiązaniami równania przyk.gif są liczby przyk_.gif Zatem powinniśmy odpowiednio zaznaczyć:
a) przyka.gif NIE 
b) przykb.gif TAK 
c) przykc.gif TAK 
d) przykd.gif TAK 

Za taki wybór odpowiedzi uzyskuje się 5 punktów. Jeśli z jakiegokolwiek powodu dokonamy innych wyborów, to otrzymamy:

     3 punkty za trzy poprawne odpowiedzi,
     2 punkty za dwie poprawne i co najwyżej jedną błędną odpowiedź,
     1 punkt za dwie poprawne i dwie błędne odpowiedzi,
     1 punkt za jedną poprawną i co najwyżej jedną błędną odpowiedź,
     0 punktów w pozostałych przypadkach.

Przykładowo, za odpowiedź

a) przyka.gif NIE 
b) przykb.gif NIE WIEM
c) przykc.gif TAK 
d) przykd.gif TAK 

uzyskalibyśmy 3 punkty (za trzy poprawne wybory), a za odpowiedź

a) przyka.gif TAK 
b) przykb.gif TAK 
c) przykc.gif TAK 
d) przykd.gif NIE 

tylko 1 punkt (bo są tu dwa poprawne i dwa błędne wybory odpowiedzi).