Regulamin
studiów
stacjonarnych i niestacjonarnych w Politechnice Gdańskiej
Niniejszy
regulamin dotyczy organizacji studiów stacjonarnych i
niestacjonarnych w Politechnice Gdańskiej. Obowiązuje studentów
oraz pracowników.
I. Przepisy ogólne
§ 1.
- Zasady przyjęć na
studia określa Senat Uczelni.
- Przyjęcie
w poczet studentów następuje z chwilą immatrykulacji i
złożenia przed rektorem lub dziekanem uroczystego ślubowania,
którego treść określa Statut Uczelni.
- Student otrzymuje
legitymację studencką oraz indeks, który jest dokumentem
zawierającym informację o przebiegu studiów i aktualnym
statusie studenta.
- Rektor jest
przełożonym wszystkich studentów, a dziekan przełożonym
studentów danego wydziału.
- Wyłącznym
reprezentantem ogółu studentów Uczelni są organy
samorządu studenckiego.
II. Organizacja Studiów
§ 2.
Studia przebiegają
według planów studiów i programów nauczania
ustalonych dla poszczególnych kierunków w trybie
określonym w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie
wyższym (Dz. U. 164, poz. 1365) i w statucie Politechniki
Gdańskiej.
§ 3.
- Rok akademicki
rozpoczyna się 1 października i trwa do 30 września. Składa się z
dwóch semestrów (zimowego i letniego), obejmujących
zajęcia dydaktyczne, sesje egzaminacyjne (podstawową i poprawkową),
praktyki i wakacje.
- Podstawowa sesja
egzaminacyjna trwa co najmniej 10 kolejnych dni, z wyłączeniem
niedziel i świąt, a poprawkowa sesja egzaminacyjna co najmniej 6
kolejnych dni, z wyłączeniem niedziel i świąt. Obie sesje powinny
być rozdzielone co najmniej 3 dniową przerwą.
- Organizację roku
akademickiego ustala rektor w porozumieniu z uczelnianym organem
samorządu studentów i ogłasza przed jego rozpoczęciem.
- Rektor lub dziekan
w uzasadnionych przypadkach mogą zawiesić zajęcia dydaktyczne w
określonych dniach lub godzinach.
§ 4.
- Przed rozpoczęciem
każdego semestru dziekan ogłasza wykaz przedmiotów
obowiązujących dla poszczególnych lat studiów oraz
szczegółowy rozkład zajęć dydaktycznych wraz z nazwiskami
osób prowadzących zajęcia.
- W ciągu 10 dni od
rozpoczęcia zajęć dydaktycznych osoby prowadzące zajęcia informują
studentów o szczegółowych programach przedmiotów,
szczegółowych zasadach ich zaliczeń oraz godzinach
konsultacji uzgodnionych ze studentami. Informacje o zasadach
zaliczeń oraz godziny konsultacji przekazywane są do dziekanatów.
- Prowadzący zajęcia
umieszcza w miejscu ogólnie dostępnym szczegółowy
program przedmiotu, zasady jego zaliczenia oraz wykaz obowiązkowej
literatury.
- Uczestnictwo w
zajęciach objętych planem studiów jest obowiązkowe.
Uczestnictwo w ćwiczeniach, zajęciach laboratoryjnych i
projektowych, seminariach, pracowniach, lektoratach oraz zajęciach
wychowania fizycznego jest kontrolowane przez prowadzących.
- Organizacja
i przebieg studiów uwzględniają przenoszenie i uznawanie
wyników osiąganych przez studenta w jednostce organizacyjnej
Politechniki Gdańskiej lub w innej uczelni, w tym zagranicznej,
zgodnie z zasadami określonymi w § 14.
§ 5.
- Student może
studiować według indywidualnego programu i planu studiów na
zasadach określonych przez dziekana.
- Studentów
studiujących indywidualnym programem lub planem obowiązuje regulamin
studiów z uwzględnieniem terminów określonych w
programie lub planie indywidualnym.
§ 6.
Jednostką organizacyjną
studentów jest grupa studencka. Reprezentantem grupy
studenckiej jest starosta grupy, wybierany na zasadach określonych w
regulaminie samorządu studentów. Reprezentantem roku jest
starosta roku, wybierany w analogiczny sposób.
§ 7.
Zasady zaliczania przedmiotów i semestrów
określono w systemie punktów przedstawionym w rozdziale IV
niniejszego regulaminu.
III. Prawa i obowiązki studenta
§ 8.
- Student studiów
stacjonarnych ma prawo do bezpłatnej nauki przez okres ustalony
planem studiów, za wyjątkiem zajęć powtarzanych z powodu
niezadowalających wyników w nauce, o których jest mowa w § 13 p.10.
- Student studiów
niestacjonarnych wnosi opłaty przez okres ustalony planem studiów.
Warunki odpłatności za studia określa pisemna umowa zawarta między
Uczelnią a studentem.
- Studenci studiów
stacjonarnych i niestacjonarnych mają prawo do:
- korzystania w
czasie studiów ze świadczeń pomocy materialnej dla
studentów, według zasad określonych w odpowiednim
regulaminie,
- zrzeszania się w
organizacjach studenckich, kołach naukowych oraz uczestnictwa w
badaniach naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w
Uczelni,
- uzyskiwania
nagród i wyróżnień.
§ 9.
Obowiązkiem studenta jest
postępowanie zgodne z treścią ślubowania i przepisami obowiązującymi
w Uczelni.
§ 10.
Student, za naruszenie
przepisów obowiązujących w Uczelni oraz za czyny uchybiające
godności studenta, ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną zgodnie z
ustawą z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym Dział IV
Rozdział 6 (Dz. U. 164, poz. 1365).
§ 11.
- Za zgodą dziekana
student może uczestniczyć w zajęciach innego kierunku studiów
na danym wydziale. Podjęcie studiów lub uczestniczenie w
zajęciach innego wydziału lub uczelni wymaga zgody obu dziekanów.
Warunkiem kontynuacji studiów na innym wydziale lub uczelni
jest wypełnianie zobowiązań na wydziale macierzystym.
- Za zgodą dziekana student może
uzyskać prawo do studiowania za granicą w ramach europejskich lub
światowych programów edukacyjnych. W trakcie takich studiów
pozostaje pełnoprawnym studentem uczelni macierzystej.
IV. Zasady systemu punktowego
§ 12.
- Wszystkie
formy zajęć składające się na każdy przedmiot wyodrębniony w planie
studiów danego semestru podlegają łącznej ocenie. Oprócz
oceny przedmiotowi przyporządkowuje się punkty będące miarą
pracochłonności jego opanowania. Liczba punktów powinna być
wartością całkowitą. Przy zaliczeniach przedmiotów stosuje
się niżej podane oceny:
Ocena |
opisowa | liczbowa | zgodna z europejskim systemem punktów |
celująca | 5,5 | A |
bardzo dobra | 5,0 |
ponad dobra | 4,5 | B |
dobra | 4,0 | C |
dość dobra | 3,5 | D |
dostateczna | 3,0 | E |
niedostateczna | 2,0 | F |
Ocena niedostateczna - 2,0 jest oceną negatywną i oznacza niezaliczenie przedmiotu.
- Student uzyskuje
punkty za zaliczenie przedmiotu, bez względu na wysokość otrzymanej
pozytywnej oceny. Przedmiot, za zaliczenie którego student
otrzymał odpowiednią liczbę punktów, nie podlega powtórnemu
zaliczaniu.
- Nominalna liczba
punktów przyporządkowanych jednemu semestrowi studiów
wynosi 30. Dotyczy to również tych semestrów, w
planach których występują przedmioty obieralne. Liczba
punktów uzyskanych po zaliczeniu wszystkich przedmiotów
obligatoryjnych i przedmiotów obieralnych może być większa od
30. Przekroczenie limitu punktów wymaganego planem studiów
jest odnotowywane w suplemencie do dyplomu.
- Zasady
przyporządkowania punktów określonym przedmiotom precyzują
wydziałowe komisje programowe uwzględniając wymagania określone
w standardach kształcenia przez ministra właściwego do spraw
szkolnictwa wyższego.
- Punkty
za pracę dyplomową należy podzielić na te semestry, w których
w planie studiów traktowana jest jako jednostka dydaktyczna.
Promotor zalicza w indeksie jednostkę dydaktyczną „Praca
dyplomowa” bez oceny.
- W
semestrze dyplomowym uwzględnia się pracochłonność przygotowania do
egzaminu dyplomowego, której przypisuje się od 2 do 4 punktów
i wpisuje w indeksie jako „Przygotowanie do egzaminu
dyplomowego”. Pozycję tę zalicza komisja egzaminu dyplomowego
po pozytywnym wyniku tego egzaminu.
- Warunkiem
przystąpienia do egzaminu dyplomowego jest uzyskanie liczby punktów,
równej co najmniej: 30 x N pomniejszonej o punkty przyznane
za: „Przygotowanie do egzaminu dyplomowego”, gdzie N to
liczba semestrów wynikająca z programu studiów.
- Ocenę końcową
pracy dyplomowej ustala komisja egzaminu dyplomowego, po
uwzględnieniu ocen promotora i recenzenta. Ocenie pracy dyplomowej i
ocenie egzaminu dyplomowego nie przyporządkowuje się punktów.
- Przy obliczaniu
średniej ocen (tak bieżącej jak i końcowej) należy stosować wzór:

gdzie:
oi - jest oceną średnią i-tego przedmiotu,
pi - jest liczba punktów przypisanych do i-tego przedmiotu.
Do średniej oceny nie wchodzą pozycje planu studiów, którym:
- nie przyznano punktów,
- przyznano punkty po zaliczeniu bez oceny,
- przyznano punkty po pozytywnym wyniku egzaminu dyplomowego.
§ 13.
- Suma punktów
z niezaliczonych przedmiotów określana jest jako dług.
- Jako dopuszczalny
uznaje się dług skumulowany nie przekraczający 12 punktów.
- Po semestrze
pierwszym nie dopuszcza się długu.
- Warunkiem
rejestracji na k - ty semestr (k = 3, ...) jest uzyskanie po
semestrze poprzedzającym co najmniej [(k-1) 30 - 12] punktów.
- Obowiązkowym
poprzednikiem jest przedmiot, którego zaliczenie musi
poprzedzać realizację przedmiotu z kolejnego semestru. W danym
semestrze liczba przedmiotów będących obowiązkowymi
poprzednikami nie może być większa od dwóch.
- W przypadku, gdy
składnikiem długu są punkty wynikające z niezaliczenia przedmiotu
będącego obowiązkowym poprzednikiem, student jest cofany na niższy
semestr z możliwością realizacji niepełnego programu semestru
wyższego, pod warunkiem, że dług powiększony o punkty
przyporządkowane następnikowi nie przekracza 12 punktów.
- Gdy skumulowany
dług jest większy od 12, a nie przekracza 18 punktów, student
ma prawo powtórzyć niezaliczone przedmioty bez prawa
realizacji planu studiów wyższych semestrów.
- Gdy skumulowany
dług jest większy od 18 punktów, student zostaje skreślony z
listy studentów. W uzasadnionych przypadkach dziekan
może odstąpić od decyzji o skreśleniu.
- Dług punktowy
związany z niezaliczeniem obligatoryjnych przedmiotów k-tego
semestru powinien być usunięty nie później niż do końca
semestru (k+2) (gdzie k+2 ≤ N). Niespełnienie tego warunku
powoduje skreślenie z listy studentów. Informacja o
obowiązującym terminie zaliczenia winna być wpisana do indeksu.
- Na studiach
stacjonarnych Uczelnia pobiera opłaty za powtarzanie określonych
zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce.
- Wysokość opłat, o
których mowa w punkcie 10, na określony rok akademicki ustala
rektor, a szczegółowe zasady ich pobierania określa Senat
Uczelni.
- Wysokość długu
punktowego jest kontrolowana w każdym kolejnym semestrze.
§ 14.
- Student,
skierowany na studia w innej uczelni krajowej lub zagranicznej,
który zrealizował zaakceptowany przez dziekana program
studiów oraz uzyskał co najmniej 30 punktów, uzyskuje
rejestrację na wyższy semestr.
- W przypadku
niezrealizowania programu lub uzyskania mniej niż 30 punktów,
dziekan ustala konieczne do zrealizowania przedmioty.
V. Zaliczenie przedmiotu
§ 15.
Ocenę do indeksu
wpisuje nauczyciel akademicki odpowiedzialny za prowadzone zajęcia. W
uzasadnionych przypadkach może ją wpisać, na podstawie protokołu,
kierownik jednostki dydaktycznej lub dziekan.
§ 16.
- Harmonogram sesji
egzaminacyjnej ogłasza dziekan w uzgodnieniu ze starostami lat i
grup studenckich, co najmniej na jeden tydzień przed rozpoczęciem
sesji egzaminacyjnej.
- Poza podstawowym
terminem zaliczenia lub egzaminu studentowi przysługuje prawo do
jednego terminu poprawkowego.
- Prowadzący zajęcia
za zgodą dziekana może zaproponować studentowi dodatkowy termin
poprawkowy. Termin taki może również zaproponować dziekan.
- W uzasadnionych
przypadkach zakwestionowania przez studenta oceny z egzaminu lub
zaliczenia (w terminie podstawowym lub poprawkowym) dziekan może
wyrazić zgodę na egzamin komisyjny (zaliczenie komisyjne).
- Egzamin komisyjny
(zaliczenie komisyjne) może być również wyznaczony przez
dziekana w przypadku dostrzeżenia nieprawidłowości w przeprowadzeniu
egzaminu (lub zaliczenia) albo w innych uzasadnionych
okolicznościach.
- Rozpatrzenie
wniosku o egzamin komisyjny (lub zaliczenie) i ewentualne
wyznaczenie jego terminu powinno odbyć się niezwłocznie.
- Egzamin komisyjny
(lub zaliczenie komisyjne) odbywa się przed komisją złożoną z
dziekana jako przewodniczącego, egzaminatora, który
przeprowadzał kwestionowany egzamin (lub zaliczenie) oraz
specjalisty z przedmiotu objętego egzaminem lub przedmiotu
pokrewnego. Wynik egzaminu komisyjnego (lub zaliczenia komisyjnego)
do indeksu wpisuje przewodniczący komisji.
- Na wniosek
studenta w skład komisji egzaminacyjnej, o której mowa w
punkcie 7, może wchodzić wytypowany przez studenta pracownik
wydziału.
§ 17.
- Student jest zobowiązany, w
terminie określonym przez dziekana, do złożenia w dziekanacie
indeksu w celu uzyskania wpisu określającego jego status w kolejnym
semestrze.
- Status studenta jest określony:
- rejestracją pełną (semestr zaliczony),
- rejestracją z długiem punktowym (semestr zaliczony warunkowo),
- urlopem semestralnym lub rocznym.
§ 18.
- Student, który
nie uzyskał rejestracji pełnej lub rejestracji z długiem punktowym
na kolejny semestr, może:
- zostać cofnięty na semestr określony przez dziekana, na powtarzanie semestru, lub skierowany na powtarzanie kolejnych semestrów,
- zostać skreślony z listy studentów.
- W szczególnych
okolicznościach cofnięcie na określony semestr może być poprzedzone
przyznaniem przez dziekana urlopu semestralnego.
- Dziekan w czasie
trwania semestru może skreślić studenta, który nie bierze
udziału w zajęciach dydaktycznych o kontrolowanej obecności
(ćwiczenia, zajęcia laboratoryjne i projektowe, seminaria,
pracownie, lektoraty, zajęcia z wychowania fizycznego).
§ 19.
Zasady wznowienia studiów
określa dziekan po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału.
§ 20.
- Student, który
ma zaliczone wszystkie semestry na które był zarejestrowany
(rejestracja pełna lub z długiem punktowym) może, przed rozpoczęciem
semestru, uzyskać semestralny lub roczny urlop dziekański. Ostatni
urlop student może uzyskać przed rozpoczęciem ostatniego semestru.
- W czasie urlopu
student zachowuje prawa studenckie, z wyłączeniem pomocy
materialnej, co regulowane jest stosownymi przepisami o pomocy
materialnej.
- Urlopu udziela
dziekan na wniosek studenta.
- Prorektor ds.
kształcenia może, w uzasadnionych przypadkach, udzielić urlopu (na
zasadach urlopu dziekańskiego) na okres dłuższy niż jeden rok.
§ 21.
Dziekan może udzielić
studentowi urlopu zdrowotnego z powodu długotrwałej choroby, na
podstawie zaświadczenia wydanego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
VI. Nagrody i wyróżnienia
§ 22.
Studentom
wyróżniającym się mogą być przyznane stypendia i jednorazowe
nagrody. Szczegółowe zasady ich przyznawania ustalają
odpowiednie regulaminy. Stypendia inne, niż te określone w
Regulaminie przyznawania świadczeń pomocy materialnej studentom PG,
ustalane są na mocy rozporządzenia rektora lub dziekana, jednak
środki na ich realizację nie mogą pochodzić z funduszu pomocy
materialnej dla studentów.
§ 23.
- Dyplom z oceną
celującą, na wniosek dziekana, przyznaje rektor studentowi, który
spełnił następujące warunki:
- uzyskał średnią
ważoną z ocen wpisanych do indeksu większą niż 4,5 oraz co najmniej
ocenę bardzo dobrą (5,0) z pracy dyplomowej i co najmniej ocenę
bardzo dobrą (5,0) z egzaminu dyplomowego,
- nie był karany
przez komisję dyscyplinarną lub sąd koleżeński,
- złożył pracę w
terminie określonym w § 24.
- Absolwentowi,
który uzyskał dyplom z wyróżnieniem, rektor przyznaje
Złotą Odznakę Absolwenta Politechniki Gdańskiej.
VII. Praca dyplomowa i egzamin dyplomowy
§ 24.
- Pracę dyplomową
magisterską student wykonuje pod kierunkiem profesora, doktora
habilitowanego lub doktora. Pracę dyplomową inżynierską lub
licencjacką może również prowadzić starszy wykładowca bez
doktoratu.
- Dziekan w
uzgodnieniu z Radą Wydziału może wyrazić zgodę na wykonywanie pracy
dyplomowej pod kierunkiem specjalisty spoza uczelni.
- Szczegóły
dotyczące procesu dyplomowania regulują wydziałowe regulaminy.
- Tematy prac
dyplomowych powinny być ogłoszone co najmniej 12 miesięcy przed
końcem semestru dyplomowego. Student, który nie podjął tematu
wraz z rozpoczęciem semestru dyplomowego zostaje skreślony z listy
studentów.
- Student powinien
złożyć pracę dyplomową do końca semestru dyplomowego, w formie
określonej w wydziałowym regulaminie. Student, który został
zarejestrowany na semestr dyplomowy, a nie złożył pracy dyplomowej w
terminie przewidzianym Regulaminem Studiów, zostaje skreślony
z listy studentów. Dziekan, na pisemny wniosek studenta, po
zasięgnięciu opinii promotora, może w szczególnych
przypadkach przedłużyć ten termin.
- Student musi
złożyć oświadczenie o przestrzeganiu praw autorskich. Prawa do
własności intelektualnej studentów reguluje ustawa z dnia 4
lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z
2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.)
- Recenzentami pracy
dyplomowej muszą być osoby wymienione w § 24 ust. 1. W
przypadku jednej oceny negatywnej dziekan może poprosić innego
recenzenta o opinię o pracy. Dziekan może również powołać
komisję egzaminu dyplomowego i zlecić komisji dokonanie oceny
zakwestionowanej pracy (ocena komisyjna).
- Dopuszcza się
publiczne obrony prac dyplomowych.
§ 25.
Student
skreślony z listy studentów za niezłożenie pracy dyplomowej w
określonym powyżej terminie (§ 24 p.5) może wznowić
studia.
§ 26.
- Warunkiem
dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest zaliczenie wszystkich
semestrów zgodnie
z § 12 p.7, łącznie z
obowiązującymi praktykami, oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pracy
dyplomowej.
- Dziekan decyduje o
składzie komisji i terminie egzaminu dyplomowego.
- Przewodniczącym
komisji egzaminu dyplomowego powinien być dziekan, prodziekan lub
kierownik katedry.
- Egzamin dyplomowy
musi odbyć się w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia pracy
dyplomowej.
§ 27.
Egzamin dyplomowy jest egzaminem
ustnym, a do jego oceny stosuje się skalę ocen podaną w § 12.
§ 28.
- W przypadku
uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu dyplomowego lub nie
zgłoszenia się na egzamin dyplomowy z przyczyn usprawiedliwionych,
dyplomant może zdawać powtórnie egzamin dyplomowy. Powtórny
egzamin musi odbyć się w ciągu trzech miesięcy od pierwotnej daty.
- W
przypadku oceny negatywnej z powtórnego egzaminu dyplomowego
konieczna jest zgoda dziekana na wznowienie studiów.
§ 29.
- Świadectwem
ukończenia studiów jest dyplom. Wzór wypisania dyplomu
określają odrębne przepisy.
- Ostateczny wynik studiów oblicza się, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, według wzoru:
w = 0,6 * a + 0,3 * b + 0,1* c
gdzie:
- końcowa ocena postępów obliczana według zasady określonej w § 12,
- pozytywna ocena z pracy dyplomowej,
- pozytywna ocena z egzaminu dyplomowego.
Do dyplomu wpisuje się ocenę słowną określoną według następującej skali punktowej:
Skala punktowa | Ocena opisowa | Ocena zgodna z europejskim systemem punktów |
w < 3,30 | dostateczna | E |
3,30 <= w < 3,70 | dość dobra | D |
3,70 <= w < 4,10 | dobra | C |
4,10 <= w < 4,50 | ponad dobra | B |
w >= 4,50 | bardzo dobra | A |
- Komisja egzaminu
dyplomowego może, w uzasadnionych przypadkach, o pół stopnia
podwyższyć lub obniżyć ocenę obliczoną w ustępie 2 niniejszego
paragrafu.
- W warunkach
określonych w § 23, do dyplomu wpisuje się ocenę celującą.
VIII. Zasady zmiany wydziału przez studenta
§ 30.
- Student może
ubiegać się o zmianę wydziału jedynie za zgodą dziekanów obu
wydziałów.
- Student ubiegający
się o zmianę wydziału musi, w terminie nie przekraczającym
jednego miesiąca, załatwić formalności związane z przeniesieniem. W
czasie załatwiania formalności nadal figuruje w ewidencji
wydziału, na którym był zarejestrowany.
- W przypadku gdy
termin załatwiania formalności zostanie przekroczony, dziekan
wydziału przyjmującego studenta informuje dziekana wydziału
macierzystego, że student nie został zarejestrowany. Dalsza decyzja
w sprawie warunków rejestracji studenta lub o jego skreśleniu
z listy studentów należy do dziekana wydziału macierzystego.
- Dziekan wydziału
przyjmujący studenta podejmuje decyzję o warunkach rejestracji na
wydziale, tzn. określa kierunek studiów, liczbę zaliczonych
semestrów, liczbę braków oraz terminy ich zaliczenia.
Dziekan ze względu na różnice programowe może udzielić
semestralnego urlopu.
- Dziekan wydziału
przyjmujący studenta, po podjęciu decyzji o przyjęciu na wydział,
zwraca się do dziekana wydziału macierzystego o przesłanie jego
dokumentów i po ich otrzymaniu dokonuje rejestracji.
- Zasady określone w
§ 30 ust. 1 dotyczą również studentów
zmieniających system studiów.
IX. Przepisy końcowe
§ 31.
Instancją odwoławczą we wszystkich
sprawach objętych niniejszym regulaminem jest rektor.
§ 32.
Regulamin Studiów,
uchwalony przez Senat w dniu 29 marca 2006 roku, obowiązuje od 1
października 2006 r.
Z dniem 1 października
2006 r. traci moc prawną regulamin studiów zatwierdzony przez
Senat w dniu 25 marca 1998 r.